Kolumne 07.02.2020. Melita Pavlek

Melita Pavlek: Odnosi s javnošću u javnoj upravi - Upravljanje zajedno s građanima

Bez obzira da li ustanova ima odjel za odnose s javnošću, službu ili na kraju krajeva samo jednu osobu koja je glasnogovornik ili savjetnik za komuniciranje bitno je informacije učiniti dostupnima svima koji su zainteresirani. 

Odnosi s javnošću u javnoj upravi u svojoj osnovi imaju za cilj donošenje odluka koje će biti rezultat strateškog smjera uprave i potreba građana. To se posebno odnosi na jedinice lokalne i regionalne samouprave koje su građanima najbliže. Upravo otvorenom komunikacijskom prema građanima stvaramo veće povjerenje građana u institucije i sustav

Bez obzira da li ustanova ima odjel za odnose s javnošću, službu ili na kraju krajeva samo jednu osobu koja je glasnogovornik ili savjetnik za komuniciranje bitno je informacije učiniti dostupnima svima koji su zainteresirani. 

Pravo na pristup informacijama i obaveza savjetovanja sa zainteresiranom javnošću svakako su temeljni principi na kojima treba počivati svaka komunikacija uprave. Postoje naravno i sjajni primjeri proaktivne komunikacije u kojoj se informacije ne objavljuju već stvaraju zajedno s onima kojima bi javna uprava trebala služiti.

Dobar primjer toga je participativno budžetiranje Grada Rijeke ili Pazi (n)proračun. Dvosmjerna komunikacija je u ovom slučaju najvrjedniji alat uspješne lokalne zajednice. To bi svakako trebao biti i najvažniji cilj strateške komunikacije bilo koje uprave ili samouprave. Jer…… niti samouprava niti uprava ne postoje zbog sebe već zbog svih nas. 

Možemo u kontekstu dvosmjerne komunikacije nastaviti i korak dalje i povezati to sa određenim brendiranjem lokacije, mjesta ili cijele regije. Stvaranje imidža određenog grada ili cijele regije ovisi i o samoupravi koja je proaktivna i podržavajuća. Investitori su u najnovijim istraživanjima dodatno potvrdili da su susretljivost, proaktivnost i transparentnost lokalne zajednice veliki plus u odabiru lokacije za buduću suradnju.

Uz bok tome idu i europski projekti koji se još uvijek nedovoljno populariziraju. Korištenje fondova Europske unije omogućavaju realizaciju brojnih kvalitetnih projekata, od izgradnje infrastrukture koja je nužna lokalnim zajednicama do provođenja projekata očuvanja kulturne baštine ili turističkog povezivanja. Sve to je nužno na vrijeme, transparentno i točno komunicirati sa svim javnostima. Pritom je bitno imati na umu slijedeće:

  • Odnosi s javnošću pomažu oblikovanju uspješnih javnih politika.
  • Građani i uprava su partneri u stvaranju zadovoljne zajednice.
  • Želite li da netko sudjeluje u odlučivanju prvo učinite sve informacije dostupnima. 

U okruženju potpune digitalizacije svih naših aktivnosti nužno se vratiti jedan korak unaprijed i postaviti jasno pitanje: Da li je dostupnost informacije dovoljna za dvosmjernu komunikaciju?

Otvorenost jedinica lokalne i regionalne samouprave pa i svih ostalih razina vlasti nije pitanje objave informacija na mrežnim stranicama. Naravno da je objava relevantnih sadržaja svakako temeljna točka za razgovor, ali ukoliko se ona pretvori u formalnost može duboko narušiti dijalog koji imamo s građanima. Zato informacije koje objavljujemo u službenom obliku često treba objaviti i u prilagođenom, razumljivom načinu kako bi ostvariti najvažniji cilj: Osjećaj da su samouprava i uprava tu zbog građana i podizanja kvalitete života svih nas, a ne obrnuto. 

Kao što u osobnim odnosima nedostatak komunikacije duboko može štetiti dugoročnom partnerstvu tako je to i u odnosima institucija i građana. Šutnja je zadnji alat koji bi trebali koristiti u dnevnoj komunikaciji. Pritom treba analizirati što već sad dobro radimo glede transparentnosti i otići korak dalje. Odgovornost spram javnosti uključuje svijest o nužnosti kontinuiranog unapređenja ostvarenih razina transparentnosti. 

Što se tiče javnosti rada predstavničkog tijela uz to što objavljujete kako građani mogu sudjelovati na sjednicama nije loše niti imati snimku sjednica koje su održane što tehnološki danas nije gotovo nikakav problem. Bez obzira što na sjednici najčešće jesu nazočni mediji uvijek je nužno poslati i vlastito priopćenje jer time povećavate mogućnost objave važnih informacija o radu vijeća ili skupštine. Korak dalje mogu otići oni koji promišljaju koliko je dijalog važan te materijale za sjednicu mogu proslijediti i ostalim zainteresiranim javnostima poput predstavnika vijeća mjesnih odbora ili članova Savjeta mladih. U doba digitalnih komunikacija nema opravdanja za nedostupnost materijala. 

Ukoliko ste si dali truda i izradili proračun u malom ili proračun za građane iskoristite press konferenciju ili tribinu i predstavite ga svima koji bi bili zainteresirani da ga razumiju. Savjetovanje za zainteresiranom javnošću možemo provoditi putem Kodeksa, ali možemo i proširiti obim i koristiti formu savjetovanja za sve što nam je bitno dobiti potporu građana. Više glava više razumije i uključivanje drugih ideja će uvijek dovesti do novih mogućnosti koje prije nismo opažali. 

Ništa drugačije nije niti njegovanje odnosa s mjesnim odborima. Redoviti aktivan rad te osoba zadužena unutar uprave za rad mjesnih odbora dobar je put da dinamiziramo aktivnosti. Još je bolje upravo vijeća mjesnih odbora uključiti s prijedlozima vezanih za komunalne akcije na njihovom području pri pripremi proračuna. 

Budite spremni na dijalog s građanima jer transparentnost to i jest – otvorenost i spremnost za partnerstvo koje se uvijek višestruko vraća benefitima zdrave i uspješne lokalne zajednice. 

 

Kolačići

Koristimo vlastite kolačiće i kolačiće treće strane kako bismo Vam mogli prikazati web stranicu i razumijeti kako je koristite, s pogledom na poboljšanje usluga koje nudimo. Ako nastavite s pregledavanjem, smatramo da prihvaćate upotrebu kolačića.