Melita Pavlek: Što trebate za uspješan javni nastup?
Tehnologija se promijenila. Danas vaš javni nastup počinje onog trenutka kada ste zatvorili vrata svog stana. Nemojte to smetnuti s uma želite li izgraditi svoj brend u javnom prostoru.
Komunikacija se u modernom okružju strelovito mijenja. Zato nije čudo da kvalitetni javni nastupi postaju moćan alat utjecaja. Ukoliko ste osoba koja želi izgraditi svoj brend – javni nastup počinje onog trenutka kad izađete iz vlastitog stana. Moderna tehnologija omogućuje da bilo tko u bilo koje vrijeme i uz bilo koji komentar snimi neku vašu neprimjerenu gestu, obraćanje ili govor. Zato budite oprezni i pokušajte shvatiti da javni nastup ne počinje samo onda kada se ispred vas upale kamere. To se jednako odnosi na političare, dužnosnike, javne ličnosti, kao i na sve one koji u nekom segmentu teže biti influenceri.
Javni nastup u širem smislu je svaki nastup koji morate održati ispred određene skupine ljudi bez obzira jesu li mediji prisutni ili nisu. Javni nastup u užem smislu ipak se odnosi na vaš nastup u elektroničkim medijima, ali i na izjave koje ćete općenito davati novinarima. U oba slučaju treba imati u vidu da novinari traže jasnu, stručnu i pravovremenu izjavu o nekoj temi. Kako bi pojednostavili oblikovanje same vaše izjave uvijek vodite računa da je najjednostavnije odgovoriti na klasičnih novinarskih 5W.
Odgovorite na pet osnovnih pitanja; Tko? Što? Kada? Gdje? Zašto? Ukoliko možete dodati i kako? imate dobitnu kombinaciju. Nemojte zaboraviti da je javni nastup najkraći put do utjecaja i zato ga treba dobro pripremiti i izbrusiti kao i druge vještine koje želimo steći. Želite li da novinari mogu prenijeti vašu poruku prilagodite svoje izlaganje mediju koji tu poruku treba prenijeti i publici do koje želite stići.
Ne zaboravite da svaki dobar govornik uvažava publiku, jasno komunicira, dobro je pripremljen i djeluje uvjerljivo. Zapamtite da je u uspješnoj komunikaciji zastupljeno gotovo 55% govora tijela, 38% osobine glasa, a samo 7% sadržaja. Dakle, krenete li obrnutim putem i pripremite odličan sadržaj, a pritom zanemarite stav i ton vašeg glasa nećete polučiti efekt koji ste si zadali.
A mi obično krećemo upravo tim putem. Smatramo da je dobar sadržaj dovoljan da imamo odličan javni nastup. A zapravo je upravo obrnuto. Dobar nastup podrazumijeva da povežete ono što znate i želite reći o nečemu s onim što publika treba i da to napravite na inspirativan način
Publiku treba dovesti u stanje koje želimo, zadržati u stanju i potaknuti na akciju koju smo planirali. Zato vaš osobni nivo energije mora biti iznimno visok uz stalno podsjećanje na cilj koji želimo ostvariti. Što se samog položaja tijela tiče on mora biti uspravan, okrenut publici, otvorenih dlanova, pogleda koji šeće po publici uz nezaobilazan pozitivan izraz lica. Možete povremeno pogled zadržati na osobi za koju smatrate da je tihi lider, ali budite oprezni. Ukoliko imate mogućnosti zauzmite različite prostorne položaje i promjenom boje, visine, tonaliteta i jačine glasa održite pozornost publike.
Na kraju krajeva stavite sebe u poziciju „slušača“ i sve će vam biti jasno.
Ukoliko niti sami ne bi bili motivirani slušati svoje izlaganje – mijenjate sadržaj i stil. Ili odustanite od nastupa. Postoje uvijek samo te dvije opcije. Odaberite onu koja je najbolja za vas u tom trenutku i ne zaboravite da za bahatost (bez obzira o kojem javnom nastupu govorili) nema opravdanja. Budite autentični i stručni i to će već biti dovoljno.
Dobra priprema i dobra priča put su do razumijevanja s publikom, a to je uvijek univerzalni cilj.
Nužno je obratiti pažnju na slijedeće;
- POSTAVLJANJE OKVIRA I CILJA
Točno razjasnite koji je cilj komunikacije u koju ulazite i koji je smisao izlaganja. Čak i protokolarni govori mogu imati snažnu poruku koja će dotaknuti ljude. Iskoristite svaku priliku da vaše strateške poruke komunicirate vašim publikama i dionicima. Ukoliko tek počinjete sa svojim brendiranjem – pripremajte se za svaki nastup, jer improvizacija je za one koji vještinu nastupa već imaju u malom prstu. Ostali uče pa makar to trajalo i cijeli profesionalni vijek.
- ODREĐIVANJE PUBLIKE
Kako bi uopće mogli formirati poruku ili priču odredite točno tko vam je publika, kakvim stručnim znanjem raspolaže, ima li predrasuda, kakav stav ima prema vama i što točno očekuje od vas. U toj analizi nemojte smetnuti s uma i da vi nešto očekujete od publike inače ne bi tu bili gdje jeste. Odredite da li želite educirati, zabaviti ili informirati publiku ili medije. Koju konkretnu akciju očekujete da poduzmu nakon vaše prezentacije? Ukoliko želite da prenesu vašu vijest držite se pravila za davanje izjave za medije. Ukoliko želite samo pojasniti stvari pustite novinare da pitaju ono što ih zanima i budite kratki i konkretni. Nikada, ali baš nikada ne podcjenjujte publiku. Ukoliko nešto može stvoriti loš stav prema vama onda je to bahatost govornika.Za to nema opravdanja. Publika želi imati neke koristi od onoga što čuje i ukoliko niste došli na ispravan način do njezinog emotivnog angažmana – problem nije niti u njoj niti u kanalima koje ste koristili.
- KREIRANJE PORUKE
Zapamtite da osobno iskustvo uvijek najbolje prenosi poantu onoga što želite reći. Što se novinarskih izjava tiče budite stručni i jasni kako bi ostavili što manje mjesta za špekulacije. Povežite ono što publika zna s novim pojmovima kako bi mogla bolje razumjeti o čemu pričate. Odredite najviše tri ključne poruke i imajte ih na umu tijekom cijelog izlaganja. Ljudi vole priče i zato je dobro da vaše obraćanje ima elemente koji privlače pažnju. Kada razmišljamo o ljudskom razumijevanju i njegovim sistemima nemojte zaboraviti da je većina ljudi vizualan tip. Upravo zato vaša priča, izjava i osvrt mora sadržavati vizualne elemente. Bilo da ćete koristiti slike i tablice ili izazivati da sami slušatelji stvore u svojem umu slike o kojima pričate.
Javnom nastupu dajte ljudsko lice jer ljude pokreću emocije, a ne nepregledne tablice stručnih analiza. Zar ne?
Vezano
Melita Pavlek: Odnosi s javnošću u javnoj upravi - Upravljanje zajedno s građanima
Bez obzira da li ustanova ima odjel za odnose s javnošću, službu ili na kraju krajeva samo jednu osobu koja je glasnogovornik ili savjetnik za komuniciranje bitno je informacije učiniti dostupnima svima koji su zainteresirani.
Mišljenje o raspisivanju natječaja kojim se od PR-agencija traži da čine pritisak
Odnosi s javnošću strateška su funkcija organizacija kojoj je svrha (među ostalim) i briga te zastupanje interesa svojih dionika.
Violeta Colić: Dobar je vrijednosni status poslodavca onaj koji istinski odražava ono što tvrtka jest
U posljednje dvije godine odnosi s javnošću, pa i marketinške agencije, dobivaju velik broj upita klijenata o upravljanju markom poslodavca. O Employer Brandingu razgovarali smo s Violetom Colić iz Komunikacijskog ureda Colić, Laco i partneri.