OSJ za početnike OSJ razgovori

"Strast prema poslu kojim se bavite nikad ne smije prestati!"

27.03.2012.

Abrakadabra integrirane komunikacije d.o.o. je agencija specijalizirana za komunikacijski i event menadžment. Abrakadabra se na tržištu uspjela uzdignuti u prepoznatljivu hrvatsku agenciju kojoj su tvrtke iz raznih industrija povjerile svoje poslovanje.Tako se Abrakadabra danas može pohvaliti respektabilnom listom klijenata, brojnim hrvatskim i stranim tvrtkama poput Nokije, Vise, Procter & Gamblea, Falkensteiner Hotels&Resindences, poznatih brendova Pernod Ricarda te nedavno započetom suradnjom s međunarodnom telekomunikacijskom kompanijom Tele 2.

Naša sugovornica je vlasnica i osnivačica PR agencije Abrakadabra, stručnjakinja za odnose s javnošću Manuela Šola, uspješna poslovna žena koja je svoju poslovnu ideju provela u stvarnost.

Abrakadabra - magijska riječ koja se, kao kulturna referenca, prepoznatljivo vezuje uz čaroliju. „Čarobno“ ime za PR agenciju - početna formula za uspjeh ili?

Agenciju sam otvorila kad sam zbilja bila jako mlada i to praktički s budžetom od 0 kuna. Isprva smo se najviše bavili organiziranjem kreativnih, prepoznatljivih, a ja bih dodala i čarobnih evenata pa je u skladu s tim nastalo i ime. Smatram da ne postoji čarobna formula za uspjeh, ali uostalom što je to uspjeh? Ne znam jesam li uspješna ili ne jer koji je to trenutak kada kažeš da si uspješan? Uvijek možemo više, bolje i drugačije. U suštini, s više uspjeha, dolazi i više posla, više zahtjeva i očekivanja koja se pred vas stavljaju ili si ih sami zadajete tako da se uvijek iznova dokazujete i pitanje uspjeha je relativno.

Vrlo ste mlada uspjela u karijeri. Kada ste zapravo shvatili da su odnosi s javnošću djelatnost kojom se želite baviti? Jeste li imali period traženja, odnosno da li je vaš put do PR-a išao preko neke druge djelatnosti?

 Ukratko, od evenata do PR-a. Eventi su uvijek bili moja strast, a PR područje koje me s vremenom počelo jako interesirati i zainteresiralo u potpunosti. Ta strast nikad ne smije prestati, niti se na intelektualnoj razini smijete prestati razvijati. Ja sam u suštini poduzetnik koji uvijek želi razviti nešto novo i ostvariti vrijednost za tvrtku. Zbog velikih promjena u komunikacijskoj industriji i zbog brzine kojom se te promjene odvijaju, pravovremeno smo osnovali i specijaliziranu agenciju za social media Ping Pong. Kroz tu agenciju svojim klijentima osiguravamo pravilne komunikacije na najbrže rastućim komunikacijskim platformama, društvenim mrežama, a iako je plan bio da to bude lokalna agencija, već smo u samo par mjeseci rada počeli raditi na raznim tržištima Europe pa smo jako zadovoljni rezultatima i smjerom kako se Ping Pong razvija.

Prije dvije godine otvorili ste ured i u Beogradu. Kakvo je općenito stanje u PR-u u zemljama regije u usporedbi s Hrvatskom?

Razlike u regiji su evidentne. Abrakadabra danas, zbog velikih klijenata o kojima brine, posluje čak u 7 zemalja. To su, osim Hrvatske, Srbija, Bosna i Hercegovina, Kosovo, Albanija, Makedonija i Crna Gora. Iz naše tvrtke u Beogradu i tvrtke u Zagrebu poslujemo na svim tim tržištima, ali razlike na tržištu apsolutno postoje i one su vidljive. Osim veličine svake zemlje, tu je i razlika u broju i načinu funkcioniranja medija. Osim toga, i same tvrtke se razlikuju u svijesti o važnosti komunikacija i u njihovom odnosu prema PR-u. Očita je i razlika u kvaliteti PR agencija. Vjerujem da su hrvatske PR agencije svojom kvalitetom doista na visokoj razini i da u nekim segmetnima diktiraju trendove u regiji, iako na svakom od tih tržišta možemo pronaći kreativne i stručne agencije te pojedince.

Pored brojnih klijenata, kako domaćih tako i stranih kompanija, Abrakadabra je u veljači ove godine preuzela ulogu PR agencije Tele 2, trećeg teleoperatera u Hrvatskoj - zasigurno veliki motiv za daljnji razvoj poslovanja Vaše agencije. Što smatrate ključnim elementima za uspješno poslovanje?

Svaki naš posao i klijent kojeg dobijemo rezultat je našeg znanja o komunikacijama, industriji, kreativnosti i naše predanosti poslu. Kada uvrstimo te elemente već u samom startu na pitchu, to nam donosi posao. Bez tih elemenata nema kvalitetnog posla. Osim toga, jako je bitna i volja za neprekidnim učenjem. Sa svakim novim klijentom mi naučimo nešto novo. I ne samo o struci nego o čitavoj industriji i to radimo vrlo temeljito.
Važno je i učenje unutar tvrtke, učenje od kolega. Cjelokupna komunikacijska industrija danas je drugačija i nikako se ne može usporediti s komunikacijama prije deset godina. Danas blogeri imaju izuzetnu važnost i značaj poput glavnog urednika nekog medija. Novi mediji imaju veliki utjecaj jer omogućavaju dvosmjernu komunikaciju koja je u današnjem poslovanju neophodna, a njihova integracija i sinergija s tradicionalnim medijima daje nevjerojatne rezultate za svakog našeg klijenta. Mi smo to vrlo rano prepoznali.

Završili ste Ekonomski fakultet u Zagrebu, Školu za osobni i organizacijski razvoj te Londonsku školu za odnose s javnošću. Pohađali ste i CBA Cotrugli Business Academy – Executive MBA. Smatrate li da Vam je obrazovanje van Hrvatske pružilo prednost u ovom poslu? U tom kontekstu, koliko je važno obrazovanje, a koliko praksa u PR struci?

Budući da sam svoj biznis pokrenula vrlo mlada, čitavo sam vrijeme živjela i školovala se u Hrvatskoj te pohađala međunarodno priznate škole koje svoje podružnice imaju i kod nas. Smatram da je obrazovanje u PR struci definitivno važno, kao i u većini zanimanja uostalo, ali potreban je savršen spoj obrazovanja i iskustva. Ukratko, jedno bez drugog ne ide. Ne možemo završiti fakultet i misliti da smo zauvijek gotovi s edukacijom. Tek tada počinje proces neprekidnog učenja, a jedno je sigurno, taj proces nikad ne završava.

Što je, prema Vašem mišljenju, razlog popularnosti PR-a?

PR je popularan vjerojatno zato jer u javnosti ima imidž fancy zanimanja. To vam je kao iz onih američkih filmova i serija o odvjetnicima pa je jedno vrijeme bilo jako popularno biti odvjetnik. No svi znamo da to i nije baš tako jednostavno. Isti je slučaj i s PR-om. Ono svima djeluje cool, i jedan dio posla zaista jest fancy, ali budimo iskreni, to je rudarski posao gdje se stvarno puno radi. Bez toga nema uspjeha.

Mislite li da je u ovom poslu biti žena prednost ili mana ?

Nikad ne volim dijeliti ljude, a pogotovo ne u poslu, po tome jesu li muškarci ili žene. U PR-u poznajem izvrsne stručnjake koji su i jednog i drugog spola. Statistike pokazuju da u PR-u ima više žena, no mi u Abrakadabri biramo ljude isključivo po kvaliteti. Tako se poklopilo da nas je otprilike pola-pola. Osobno ne osjećam nikakve prednosti samo zbog toga što sam žena, ali isto tako ne osjećam niti nedostatke.

Za kraj, navedite pet najvažnijih osobina uspješnog PR stručnjaka?

Hm...teško pitanje jer dobar PR stručnjak mora posjedovati čitav niz osobina. Ali pokušat ću to svesti na pet osnovnih. Takva osoba mora biti: pismena, elokventna, posjedovati veliku širinu znanja i obrazovanja, biti ekstrovert i kako ja to volim reći, „networking životinja“.