OSJ za početnike Osnovne OSJ lekcije

PR agencije- funkcije i značenja

27.06.2011. Bruno Jelić

Prema postojećem mišljenju u industriji odnosa s javnošću, kao jedan od osnovnih razloga zašto surađivati s PR agencijom navodi se „objektivni eksterni pogled“  agencije na pozicije klijenata koji unajmljuju njihove usluge. Ono što agenciju čini specifičnom u odnosu na urede za odnose s javnošću unutar kompanija  jest slobodniji i otvoreniji pristup u odnosu prema upravama kompanija koje se odlučuju za takvu suradnju. Agencija svojim znanjem i iskustvom prikupljenima u poslovima s velikim brojem različitih klijenata može lakše prepoznati tržišnu poziciju u kojoj se određena kompanija nalazi i na taj je način u stanju temeljitije predlagati korake u prevladavanju određenih situacija.
No, tko su ti zaposlenici u agenciji koji savjetuju klijente i što se može od svakoga od njih očekivati? 

Prije svega treba reći da funkcije  zaposlenika, odnosno hijerarhije u PR agencijama, nisu opće prihvaćen standard unutar agencijskog sektora. Možemo reći da na tržištu postoje dvije najčešće strukture funkcija u agencijama 

Najučestaliji nazivi funkcija u hrvatskim PR agencijama
Direktor      
Zamjenik direktora
Stariji savjetnik
Savjetnik
Mlađi savjetnik
Asistent

Najučestaliji internacionalni nazivi
General manager
Deputy general manager
Senior PR consultant
PR consultant
PR assistant

*Izvor: HUOJ

Sama hijerarhija savjetništva u agencijama prvenstveno označava samostalnost u obavljanju posla koja proizlazi iz ekspertize pojedinca. Ukoliko sagledavamo najčešće funkcije u hrvatskim agencijama možemo reći kako stariji savjetnici i savjetnici samostalno vode klijente i projekte, pri čemu stariji savjetnici vode one najznačajnije koji su označeni ključnima za agenciju.  Određeni projekti na kojima rade savjetnici i mlađi savjetnici u većini slučajeva su pod nadzorom i koordinacijom starijih savjetnika. Unutar nekih manjih projekata koji ne uključuju izradu strategija, izradu planova ili određene koordinacije, ne pretpostavlja se uključivanje viših savjetničkih razina.


Ako govorimo o kompetencijama za određenu poziciju, možemo reći da osoba na savjetničkoj funkciji samostalno vodi manje složene projekte i timove, dok mlađi savjetnik najčešće nema samostalnost u radu, osim u nekim iznimnim slučajevima koji ne zahtijevaju osobu s više iskustva, i dio je tima koji radi na projektu. Sukladno tome, za razliku od mlađih savjetnika, uz ostala PR znanja, osoba na savjetničkoj poziciji mora imati razvijene kompetencije u segmentu vođenja projekata i timova, prodaje, prezentacijskih vještina… Za savjetnike još nije nužno da su ove kompetencije na najvišem nivou, no na taj nivo moraju doći da biste mogli biti promovirani na poziciju starijeg savjetnika. 


Dok velike PR agencije  pri radu na projektima obično formiraju timove u koje uključuju pozicije od starijeg savjetnika do asistenta, u manjim agencijama se često uključuje većina zaposlenika. Značaj i zahtijevnost projekta, posao kojim se klijent bavi, specifična znanja savjetnika najčešće utječu na profil i broj osoba koje će raditi na nekom projektu ili klijentu.
Napredovanje s jedne savjetničke pozicije na drugu u PR agencijama nije vremenski definirano, niti postoje određeni prioriteti koji se službeno moraju ispuniti. Kao najbolji savjeti za napredak u agencijama se naglašavaju rezultati i predan rad te učenje i motiviranost.


Zaključno, o agencijama se može reći da je neosporiva činjenica  količina znanja i iskustva koju mladi ljudi stupanjem u agencijski PR dobivaju. Agencije se u tom pogledu slobodno može predstaviti kao odgajatelje ponajboljih stručnjaka u odnosima s javnošću. Konstantna dinamika, surađivanje s različitim industrijama i odrađivanje iznimnih količina posla siguran su pokazatelj kako agencije stvaraju najbolje temelje za svaku daljnju aktivnost u različitim segmentima industrije.

Bruno Jelić je student smjera Odnosi s javnošću na Fakultetu političkih znanosti