HUOJ • U SAD-u će se 2015. na PR godišnje trošiti gotovo 11 milijardi dolara
Kutak za diskusiju OSJ intervju

U SAD-u će se 2015. na PR godišnje trošiti gotovo 11 milijardi dolara

16.03.2012. Goran Pivarski, Koraljka Rak

Samo na HUOJ web stranicama pročitajte nastavak ekskluzivnog intervjua s direktorom Američkog društva za odnose s javnošću – PRSA (Public Relations Society of America) Gerard F. Corbettom.

U ovom dijelu intervjua g. Corbett govori o  trendovima u odnosima s javnošću u SAD-u kao i o aktivnostima PRSA-e.


Kako općenito ocjenjujete stanje struke u SAD-u? Možete li povući paralele s nekim drugim zemljama?


Struka odnosa s javnošću u SAD-u trenutno je vrlo dinamična. Imenovana je  jednom od ''Najboljih Poslova u 2012'' od strane U.S. News & World Report  i kao broj 1 karijera u kreativnim uslugama.

Tijekom recesije, potrošnja klijenata za PR usluge nadmašila je davanja za usluge oglašavanja i marketinga. Veronis Suhler Stevenson, privatno dioničko društvo, tvrdi da je na tradicionalne i digitalne (word-of-mouth marketing) usluge odnosa s javnošću u SAD-u 2010. godine utrošeno 5,7 milijardi dolara, što je povećanje od 12,8%  u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.

Pretpostavlja se da će ta brojka zbirnom godišnjom stopom rasta od 14% između 2010. i 2015. narasti na 10,96 milijarde dolara. Same brojke čine nas optimističnima u vezi perspektive rasta naše struke. Sličan snažan rast nalazimo i u Velikoj Britaniji, posebice kod PR tvrtki koje su dio velikih dioničarskih društava, kao što su WPP i Omnicom.
 
CNBC je rangirao PR na drugo mjesto najstresnijih poslova u 2011. godini, odmah poslije pilota. Kako to komentirate i da li se i bez obzira na to povećava interes mladih za struku u SAD-u?
 
Ne vjerujem kako bi itko mogao tvrditi da su faktori rizika uključeni u rad odnosima s javnošću na jednakoj razini stresa onih povezanih s poslom pilota. Ipak, nema sumnje da su odnosi s javnošću stresna profesija. Međutim, stres je u očima promatrača. Što jedna osoba smatra stresom  druga može vidjeti kao priliku da zasjeni svoje kolege. I ne zaboravimo da postoje dobre i loše vrste stresa.

Bez obzira na navedene izvještaje, interes za rad u ovoj profesiji u SAD-u ne jenjava. PRSA-in Odsjek za nove stručnjake, čija su ciljna skupina PR stručnjaci koji rade u odnosima s javnošću tri ili manje godina, jedan je od naših najbrže rastućih Odsjeka. Dodatno, članstvo u Studentskom društvu za odnose s javnošću Amerike, koje predstavlja tisuće studenata odnosa s javnošću na fakultetima u SAD-u, vrlo brzo raste i doprinosi povećanju ukupnog broja članova PRSA-e jednom kada se isti uključe u radnu zajednicu.

Očito je da u SAD-u postoji potražnja za kvalitetnim uslugama odnosa s javnošću i postoji znatan  broj izvrsnih studenata i mladih stručnjaka.

Koji su trenutačno trendovi u PR-u u SAD-u? Posebice vezano uz društvene mreže?

Kao i u mnogim razvijenim zemljama, društvene mreže su masovni trend i u SAD-u. Gotovo samostalno, društvene mreže su pripomogle modernizaciji i povećanju vrijednosti odnosa s javnošću u SAD-u. S obzirom da su stručnjaci za odnose s javnošću profesionalni “pripovjedači”, bili smo u mogućnosti nametnuti se klijentima kao glavni eksperti za njihove strategije i kampanje na društvenim mrežama. To je vodilo daljnjem rastu profesije, povećanju vrijednosti naših usluga te novim PR taktikama koje su onda usvajali marketingaši i oglašivači.

U međuvremenu su se pojavili i drugi trendovi kao što je npr. povećani interes poslovne zajednice za usluge upravljanja reputacijom i krizno komuniciranje. Posljednje dvije godine karakterizirale su brojne domaće i međunarodne krize i sve više kompanija obraćalo se PR stručnjacima, a ne oglašivačima za brzo reagiranje i dugoročno upravljanje reputacijom.

Osjećamo da je upravo to indikativno za sve veću vrijednost PR-a nasuprot umanjenom utjecaju koje tradicionalne oglašivačke kampanje imaju u digitalno doba. 

Koje su trenutačno glavne aktivnosti PRSA-e?

PRSA je fokusirana na mnoštvo ključnih aktivnosti i inicijativa. Mi postavljamo standard izvrsnosti i zagovaramo etičke principe za profesiju odnosa s javnošću. Kao vodeći “glas” u PR industriji, zagovaramo veće razumijevanje i prihvaćanje usluga odnosa s javnošću.

Naš program koji je obnovljen u 2010., fokusira se na tri glavna područja koja su prema našem mišljenju najvažnija za unaprjeđivanje profesije: vrijednost odnosa s javnošću u poslovnim aktivnostima, povećanje etičkih standarda te povećanje raznolikosti unutar profesije. Često raspravljamo o sva tri područja i koristimo svaku od njih kako bismo informirali i educirali naše članove i širu profesiju.

Nedavno smo pokrenuli MBA inicijativu putem koje želimo uvrstiti PR tečajeve u MBA programe u SAD-u. Prvi takav MBA program koji će sadržavati PR modul razvijen od strane PRSA-e bit će u poslovnoj školi Dartmouth’s Tuck, koju je list Economist proglasio najboljom poslovnom školom na svijetu u 2011. godini.

PRSA ujedno ima za cilj pružati podršku zajednicama u kojima naši članovi žive i rade. Tako je u 2011. godini pokrenut program “PRServing America™” putem kojeg se odaju priznanja i nagrađuju profesionalna i studentska tijela, odjeli te sekcije PRSA-e koji su svojim pro bono aktivnostima doprinijeli jačanju i očuvanju lokalne zajednice u kojoj žive i rade.

PRSA također ima aktivan poslovni centar gdje članovi i drugi mogu potražiti savjet pri planiranju karijere, potencijalne poslove kao i mentoriranje.

 

Gerard Francis Corbett -  CEO Američkog društva za odnose s javnošću te aktivni član Društva posljednjih 35 godina. Od 2008.godine je i CEO Redphlag LLC, tvrtke za komunikacijsko i marketinško savjetovanje. Corbett ima iza sebe gotovo četiri desetljeća iskustva u odnosima  s javnošću i korporativnim komunikacijama. 13 godina je obnašao funkciju dopredsjednika grupacije Branding and Corporate Communications te je bio generalni direktor Web Strategy Centre of Hitachi, Ltd. Karijeru je počeo kao znanstvenik u istraživačkom centru NASA-e. Obrazovanje: BA PR, San Jose State University.