HUOJ • Pomoć pravih stručnjaka za odnose s javnošću iznimno je važna
Kutak za diskusiju OSJ intervju
Vesna Pusić, predsjednica Nacionalnog odbora za praćenje pregovora s EU

Pomoć pravih stručnjaka za odnose s javnošću iznimno je važna

31.03.2011. HUOJ

Posljednjih dana veliki interes javnosti izazvalo je otvoreno pismo predsjednice Nacionalnog odbora za praćenje pregovora s EU Vesne Pusić  premijerki Jadranki Kosor i predsjedniku RH Ivi Josipoviću u kojem im predlaže konkretne mjere koje Hrvatska treba napraviti da bi u lipnju završila pregovore. Mnogi su već izrazili skepsu u završetak pregovora, pa su konkretni prijedlozi, inicijative i proaktivnost od strane političara više nego dobro došli. Ne čudi da ovakav prijedlog dolazi upravo od Vesne Pusić, ne samo zbog njene funkcije u pregovaračkom procesu već i zato što inače glasi za jednu od aktivnijih političarki kao i osobu koja iznimno cijeni i njeguje kulturu komunikacije te samim time uvažava doprinos i važnost odnosa s javnošću općenito, a posebice u politici, poglavito u političkim kampanjama. Kako trenutno mnogi stručnjaci za odnose s javnošću stanje struke i reputaciju odnosa s javnošću u zemlji ne ocijenjuju s visokom ocjenom, upitali smo gđu. Pusić da nam iz kuta političara progovori o trenutnoj percepciji odnosa s javnošću, uvažavanju savjeta stručnjaka za odnose s javnošću u praksi te da ocijeni tko su najbolji komunikatori u zemlji.

 

Odnosi s javnošću su struka koja je u proteklim godinama bilježila konstantan rast, no u posljednjih godinu, dvije taj rast je, između ostalog i zbog krize koja je utjecala na budžete tvrtki, nešto usporen. Istovremeno, struka je često apostrofirana u negativnom kontektsu u medijima, a i neke javne osobe su o odnosima s javnošću govorile kao o prodavanju magle. Kakvo je vaše mišljenje o odnosima s javnošću u Hrvatskoj?

Odnosi s javnošću su izrazito važna komponenta javnog života, informiranosti pa i demokracije. Kod nas je dosta proširen stav da su odnosi s javnošću pristojno ime za maksimalno laganje općoj publici. Nema sumnje da je to u nekim slučajevima blizu istini. No istovremeno, potpuno se zanemaruje najvažniji dio odnosa s javnošću, a to je potpuno, pristupačno, dostupno i razumljivo informiranje. Svaki oblik građanske participacije postaje besmislen ako nije utemeljen na dostupnosti informacija o temi o kojoj se treba odlučiti. Isto tako ni najbolji projekti, proizvodi, ideje ili ljudi neće imati puno utjecaja, ako o tome javnost nije na pristupačan način obaviještena. Loša reputacija odnosa s javnošću proizlazi i iz činjenice da se stručnjacima proglašavaju razni lovci u mutnom od kojih je više štete neko koristi. No pomoć pravih PR stručnjaka je vrlo vrijedna.

Od kolike su vaznosti odnosi s javnoscu za politiku? Kako ocjenjujete danas odnose s javnošću u državnom aparatu?

Odnosi s javnošću su vrlo važni za politiku jer je politika bavljenje javnim poslovima ili javno upravljanje, pa je očito da javnost o tome treba biti detaljno informirana. Osim toga, posao u politici se dobiva kroz izbore, građani su poslodavci političara i biraju ih na izborima. Odnosi s javnošću utječu na to kome će građani dati posao i kako će im s tim zaposlenicima kasnije biti. Državni aparat je pred koju godinu imao lukave odnose s javnošću, pa onda čini se odnose s javnošću kao paravan za ogromnu pljačku građana od strane vrhova vlasti koju su ti isti građani izabrali (uz pomoć odnosa s javnošću), a danas nema nikakve odnose s javnošću..

Zbog afere Fimi media brojne državne tvrtke vrlo oprezno pristupaju angažiranju agencija za odnose s javnošću ili su u potpunosti odlučile odustati od takve vrste podrške bez obzira što im je ona nužna. Mislite li da bi se stanje trebalo promijeniti i hoće li se to dogoditi u dogledno vrijeme?

Stanje će se sigurno promijeniti, no tome moraju bitno doprinijeti i tvrtke koje se bave odnosima s javnošću pridržavajući se svojih standarda. Kao što zbog nekih lopova i pokvarenjaka koji se bave politikom, pomalo svi političari dobiju negativnu sliku u javnosti i onda se svi moramo prati i dokazivati da nisu svi isti, tako je i u svim drugim sferama, naročito ako se radi o javnom poslu ili poslu izloženom oku javnosti. Fimi media je nanijela veliku štetu tom poslu i svaki pametni političar ili tvrtka će bježati glavom bez obzira od bilo koga tko asocira na Fimi mediu.

Koje su po vama najvažnije kvalitete PR praktičara?

Civiliziranost; sposobnost da se u javnosti pokažu najbolje karakteristike klijenta, ali ne one koje klijent nema već one koje stvarno ima, a možda nisu došle dovoljno do izražaja. Također, to je inteligencija da se prepoznaju te osobine; sposobnost uspostavljanja intelektualne i ljudske komunikacije s klijentom ; vrhunska povezanost s medijima te kreativnost.

Tko je po vama najbolji govornik na političkoj, a tko na gospodarskoj sceni RH?

Milorad Pupovac je sigurno među najboljima na političkoj sceni. Na gospodarskoj nisam baš sigurna. Možda Ivica Mudrinić.

Smatrate li da je na posljednjim predsjedničkim izborima pobijedio najbolji komunikator?

U toj ocjeni baš ne mogu biti potpuno objektivna jer sam i sama sudjelovala u predsjedničkoj kampanji. No, očito je da nakon izbora Ivo Josipović u toj sferi radi nešto dobro. Njegova popularnost sigurno nije samo rezultat njegove uspješne komunikacije s javnošću, ali nema sumnje da i to doprinosi.

Kako ocjenjujete vašu predsjedničku kampanju? Kad je sagledate iz današnje perspektive da li bi nešto promijenili?

Jedino što bih promijenila je količina novca. Kad bih mogla imala bih više novca i, naravno, više TV sučeljavanja. Ali u organizaciji kampanje ne bih ništa bitno mijenjala. Možda to čudno zvuči, ali bilo mi je pravo zadovoljstvo što je iznimno važno jer se to na čovjeku vidi. Tu također odnosi s javnošću imaju važnu ulogu: potrebno je paziti da ne upadnete u zamku i djelujete stalno premoreni, bijesni, ogorčeni. Odnosi s javnošću vam moraju pomoći da se osjećate dobro u svojoj koži.