Kutak za diskusiju OSJ teme

Primjeri upotrebe QR koda u Hrvatskoj

18.06.2012. Zlata Rodin

QR  (Quick Response) kod je oblik dvodimenzionalnog grafičkog simbola koji je 1994. godine izmislila japanska tvrtka Denso Wave, a kojemu je primarni cilj bio poslužiti uređajima za skeniranje kao lako čitljiv kod. Razlog njegove atraktivnosti je u tome što može sačuvati veću količinu podataka od barkoda, dok je na popularnost primjene ponajviše utjecao tehnološki napredak i dostupnost pametnih telefona koji omogućuju jednostavno skeniranje QR kodova putem aplikacije i uz pomoć ugrađene kamere. 

Trend uporabe u svrhu promocije u inozemstvu je vidljiv iz kampanja velikih kompanija poput Tescoa, Starbucksa ili Heinza, no nekoliko istaknutih primjera može se pronaći i u Hrvatskoj. Prvi veći korak napravio je TDR koji je na pakiranje jednog od svojih proizvoda postavio QR kod te iza poveznice ponudio koristan sadržaj. Skeniranjem koda kupcima se otvara Unlimited portal s vijestima, popisom događanja i besplatnih Wi-Fi lokacija, dodatnim sadržajima poput wallpapera, ringtonova itd. Zbog svoje vizualne praktičnosti lako se aplicira na promotivne materijale pa se tako primjerice mogao vidjeti na narukvicama posjetitelja Weekend Media Festivala u Rovinju.

Turistička zajednica grada Zagreba je među prvima u Europi omogućila posjetiteljima još lakši pristup informacijama tijekom razgledavanja znamenitosti. Na 28 putokaza sa smeđom signalizacijom u širem središtu grada postavljeni su QR kodovi koji vode na mikro stranicu o samoj lokaciji s fotografijama, video sadržajem te popisom svih ostalih lokacija i njihovog položaja na mapi.

Osim standardnih crno-bijelih prikaza kodovi mogu biti u boji i sadržavati vizuale. Ovim mogućnostima se poigrao Muzejski dokumentacijski centar na plakatu sa stiliziranim QR kodom za Međunarodni dan muzeja 2011. koji je vodio u bazu podataka hrvatskih muzeja, a Hrvatska pošta stavila je u prodaju QR marku čiji su pošiljatelji mogli dobiti podatke o putovanju pošiljke i potvrdu o prispijeću primatelju. Nadalje, Sveučilišni računski centar Srce redovito koristi QR kodove na svojim promotivnim materijalima, pozivnicama za događanja i u svim priopćenjima za medije.

Ostali zanimljivi projekti koje možemo izdvojiti su Konzumov katalog s QR kodom čijim se skeniranjem u mobilnoj aplikaciji kreira lista za kupnju, časopis QR Croatia koji bi uskoro trebao ugledati svijetlo dana uz popratnu kampanju putem QR kodova na partnerskim objektima te kodovi uz popis djelatnika Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu.
Iz navedenih primjera vidljivo je kako su QR kodovi postali još jedan moderan komunikacijski alat različitim industrijama, a njihova stvarna vrijednost leži u sadržaju koji se nudi nakon skeniranja koda.


Zlata Rodin, mag. rel. publ.
PR & Social Media Specialist, Gingernet